Kitöltési útmutató

a 1941 jelű bevalláshoz

 

a 2019. évi személyi jövedelemadóról a társasházak részére

 

(ÁNYK)

 

 

Tartalom

I. Általános tudnivalók.. 2

1. Mire szolgál a 1941 jelű bevallás?. 2

2. Kire vonatkozik a 1941 jelű bevallás?. 2

3. Hogyan lehet benyújtani a bevallást?. 2

4. Hol található a bevallás?. 3

5. Mi a bevallás és a fizetés határideje?. 4

6. Hogyan lehet fizetni?. 4

7. Hogyan módosítható a bevallás (javítás, helyesbítés, önellenőrzés)?. 5

8. Mik a jogkövetkezmények?. 9

9. Milyen részei vannak a bevallásnak?. 9

10. További információ, segítség. 9

11. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?. 10

II. Részletes tájékoztató.. 11

12. Főlap kitöltése. 11

13. 1941-01-es lap - Adókötelezettség levezetése. 12

14. 1941-01-01-es lap - Adóévi ellenőrzött tőkepiaci-, illetve csereügyletekből származó jövedelmek és adójuk részletezése. 19

15. 1941-02-es lap - Önellenőrzés. 23

16. 1941-EUNY lap - Nyilatkozat arról, hogy az önellenőrzés indoka Alaptörvény-ellenes vagy az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusába ütközik. 24

 

 

I. Általános tudnivalók

 

1. Mire szolgál a 1941 jelű bevallás?

 

A 1941 jelű nyomtatvány a társasházak

 

·       2019-ben megszerzett adóköteles jövedelmének bevallására, illetve

·       annak helyesbítésére, önellenőrzésére

 

szolgál.

 

Azokat az adókat, járulékokat, amiket az adóévben a társasház munkáltatói vagy kifizetői minőségében fizetett meg, a 1908 jelű bevalláson kellett bevallani, év közben.

 

Ha a társasháznak a 2019-ben nem volt bevétele, költsége, a 1941 jelű bevallást nem kell benyújtania.

 

Be kell nyújtani azonban a 1941-es bevallást, ha a 2019-es bevételek és költségek összege nulla.

 

2. Kire vonatkozik a 1941 jelű bevallás?

 

A 1941 jelű bevallást a társasház[1], a társasüdülő[2] (együtt: társasház) tulajdonközössége nyújtja be a NAV-hoz a közös név alatt 2019-ben megszerzett adóköteles jövedelmeiről.

 

A Társasházi tv. hatálya alá tartozó társasházak kizárólag az Szja tv. alanyaiként adókötelesek a közös név alatt megszerzett jövedelmük után.

 

A társasháznak azokról az adóévben megszerzett (a tulajdonosközösség javára befizetett vagy átutalt) jövedelmekről kell bevallást adnia, amelyekkel kapcsolatban adómegállapítási kötelezettsége van.[3]

 

Adómegállapítási kötelezettség akkor keletkezik,

·       ha az adóköteles jövedelem juttatója nem kifizető (például magánszemély bérli a közös helyiséget), illetve,

·       ha a jövedelem a közös tulajdonú ingatlan vagy ingó vagyontárgy értékesítéséből származik.

 

3. Hogyan lehet benyújtani a bevallást?

 

A 1941 jelű bevallás papíralapon, illetve elektronikusan (ÁNYK vagy az online WEBNYK felületen) nyújtható be. (A 1908 jelű bevallás benyújtására kötelezett adózó ezt a bevallást is kizárólag elektronikusan teljesítheti, ahogyan az elektronikus ügyintézésre kötelezett, valamint az elektronikus ügyintézési módot önként választó adózónak is 2020-ban elektronikusan kell benyújtania.)

 

A bevallások elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)

 

·       „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikusan történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019.”,

·       „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtti elektronikus ügyintézés általános szabályai 2019.”,

·       valamint „A cégkapunyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően” című tájékoztatókban talál.

 

Ha a benyújtó nem köteles elektronikus kapcsolattartásra, a nyomtatványt papíralapon – postán vagy személyesen – is benyújthatja. Ilyenkor a nyomtatványt egy példányban kell a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) az adózó lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes igazgatóságához eljuttatni. A papíralapon benyújtott beadványt az adózónak vagy a képviseletére jogosult személynek alá kell írnia. (általános illetékességi szabály esetén)

Személyes eljárás és képviselet

 

Ha törvény nem írja elő az adózó személyes eljárását, a bevallást helyette törvényes képviselője, vagy az általa, esetleg törvényes képviselője által meghatalmazott személy is benyújthatja. Jogi személy törvényes képviselőjének eljárása személyes eljárásnak minősül.

 

A képviselet, meghatalmazás alanyait, fajtáit, a jogosultság létrehozásának, bejelentésének módját és szabályait jogszabály tartalmazza.[4]

A képviseleti jogosultság bejelentése

 

A bevallás elektronikus benyújtásához a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott bevallást ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.

 

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)

 

·       „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikusan történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019.” című tájékoztatóban található.

 

4. Hol található a bevallás?

 

A 1941 bevallás nyomtatványa elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).

 

 

A bevallás ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a

 

·       www.nav.gov.hu → Nyomtatványkitöltő programok → Nyomtatványkitöltő programok → Programok részletes keresése

 

útvonalon található meg.

 

5. Mi a bevallás és a fizetés határideje?

 

A 1941 jelű bevallás beadási határideje 2020. május 20.

 

Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.[5]

 

A bevallás pótlólagos benyújtása ezen a nyomtatványon történik a 2019. évre vonatkozóan.

 

6. Hogyan lehet fizetni?

 

A társasház által megállapított személyi jövedelemadót a következő számlaszámra kell befizetni.

 

 

Költségvetési számla száma

Költségvetési számla megnevezése

Adónemkód

10032000-06056353

NAV Személyi jövedelemadó magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség

103

 

A pénzforgalmiszámla-nyitásra kötelezett adózó az adóját

·       belföldi pénzforgalmi számlájáról átutalással

·       vagy az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül, az EFER-hez csatlakozott pénzforgalmi szolgáltató házibank felületén átutalással

fizetheti be.

 

A befizetési módokról részletes tájékoztató található a NAV honlapján a Befizetési lehetőségek rovatban közzétett „Befizetési módok” című tájékoztatóban.

 

A bankkártyás fizetési lehetőségekről a 35. számú, Tájékoztató a bankkártyás adófizetésről című információs füzetben talál tájékoztatást a NAV honlapján.

 

Az adót, pótlékot ezer forintra kerekítve kell megfizetni.[6]

 

 

Ha a befizetendő részlet, kötelezettség fizetési határideje munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanap.

 

A bevallásban az adatokat forintban kell feltüntetni. Az összegek meghatározásánál a kerekítés általános szabályait kell alkalmazni (499 forintig lefelé, 500 forinttól felfelé, például 641 500 forint esetén a beírandó összeg 642 ezer forint). A több részletre osztott összegeknél adódó kerekítési különbséget az utolsó résztételben kell érvényesíteni.

 

Azokban a mezőkben, ahol a megnevezésben nincs rögzítve a „±” előjel, az összegadatok értéke csak pozitív (vagy nulla) lehet. A nyomtatványon a pozitív összegeket előjel nélkül kell feltüntetni.

 

7. Hogyan módosítható a bevallás (javítás, helyesbítés, önellenőrzés)?

NAV általi javítás

 

A NAV az adóbevallás helyességét megvizsgálja, a számítási hibát, elírásokat kijavítja, és ha a kijavítás az adófizetési kötelezettség vagy az adó-visszatérítés összegét érinti, az adózót a kijavítástól számított 30 napon belül értesíti.[7]

 

Ha az adóbevallás

a NAV az adózót 15 napon belül, határidő kitűzésével javításra (hiánypótlásra) szólítja fel.[8]

 

A bevallását elektronikusan benyújtó adózó – azon túlmenően, hogy a bevallás javítását a NAV illetékes igazgatóságánál személyesen vagy írásban kezdeményezheti, és a hibák kijavítását követően a bevallást újból benyújthatja.

Adózói javítás (helyesbítés)

 

Az adózó is kezdeményezheti az adóbevallás kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott bevallás – adó, adóalap, költségvetési támogatás összegét nem érintőbármely adata téves, vagy a bevallásból kimaradt, azaz a bevallás nem teljes körű.[9] Helyesbítésre az adó megállapításához való jog elévülési idején belül, tehát a bevallás évét követően öt évig van lehetőség.[10]

 

Adózói javításban (helyesbítésben) az adóalap és az adó (költségvetési támogatás) összege nem változhat. Az adózói javítás (helyesbítés) lényege a teljes adatcsere, azaz a bevallásban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.

 

Ha a bevallás benyújtása helyesbítés miatt történik, az „Azonosító adatok” menü „Bevallás jellemzői, javítás (helyesbítés) jelölése” mezőcsoportjában a bevallás jellege mezőben „H” betűt kell kiválasztani.

 

Ha az értékadatok helyesbítésével változik az adóalap vagy az adó (költségvetési támogatás), akkor önellenőrzést kell benyújtani.

 

Adózói javítás (helyesbítés)

 

Az adózó is kezdeményezheti az adóbevallás kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott bevallás – adó, adóalap, költségvetési támogatás összegét nem érintőbármely adata téves, vagy a bevallásból kimaradt, azaz a bevallás nem teljes körű.[11] Helyesbítésre az adó megállapításához való jog elévülési idején belül, tehát a bevallás évét követően öt évig van lehetőség.[12]

 

Adózói javításban (helyesbítésben) az adóalap és az adó (költségvetési támogatás) összege nem változhat. Az adózói javítás (helyesbítés) lényege a teljes adatcsere, azaz a bevallásban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.

 

Ha az értékadatok helyesbítésével változik az adóalap vagy az adó (költségvetési támogatás), akkor önellenőrzést kell benyújtani.

 

Önellenőrzés[13]

 

Ha az adózó észleli, hogy korábbi bevallásában az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást nem a jogszabálynak megfelelően állapította meg, vagy számítási hiba, elírás miatt az adó, költségvetési támogatás alapja, összege hibás, bevallását önellenőrzéssel módosíthatja.

 

Önellenőrzéssel az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást

Ø  a bevallás eredeti időpontjában hatályos szabályok szerint,

Ø  a helyesbítendő adóra előírt, egy bevallási időszakra,

Ø  az adómegállapításhoz való jog elévülési idején belül lehet módosítani.

 

Önellenőrzést kizárólag az adó vagy költségvetési támogatás ezer forintot meghaladó módosítására lehet benyújtani.

 

Nem lehet önellenőrzést benyújtani olyan adatokra és időszakokra vonatkozóan, amiket a NAV vizsgál. Önellenőrzést legkésőbb a NAV-ellenőrzéshez kapcsolódó megbízólevél kézbesítése – kézbesítés hiányában átadása – előtti napon lehet a NAV-hoz benyújtani. Az ellenőrzés megkezdésétől a vizsgált adó és költségvetési támogatás a vizsgált időszakra önellenőrzéssel nem módosítható.

 

Az adózó az adómegállapítási időszak és az adónem megjelölésével bejelentheti a NAV-hoz önellenőrzési szándékát (ONELLB nyomtatvány). Ugyanazon időszakra és adónemre csak egyszer tehető bejelentés. A NAV a bejelentéstől számított tizenöt napig az adott időszakot és adónemet nem ellenőrizheti.

 

Az önellenőrzés – ha az adókülönbözet az adózó javára mutatkozik – az adó megállapításához való jog elévülését megszakítja, és az adózó az önellenőrzés benyújtásától további 5 évig élhet önellenőrzéssel. 

 

·       Nem minősül önellenőrzésnek, ha az adózó késve nyújtja be a bevallását, és késedelmét nem igazolja, vagy igazolási kérelmét a NAV elutasítja.

 

·       Nincs helye önellenőrzésnek, ha az adózó valamely, a törvény által megengedett választásán utólag szeretne változtatni.

 

·       Önellenőrzéssel ugyanakkor utólag érvényesíthető, illetve igénybe vehető az adómentesség vagy adókedvezmény.

 

Az önellenőrzéssel helyesbített adó, költségvetési támogatás és a megállapított önellenőrzési pótlék a helyesbített összeg és a pótlék bevallásával egyidejűleg esedékes, tehát az önellenőrzés benyújtásával egyidejűleg kell befizetni. Ha azonban az adózó a bevallás eredeti határidejét megelőzően nyújt be önellenőrzést, a helyesbített adó, költségvetési támogatás az általános szabályok szerint, az eredeti határidővel válik esedékessé.

 

·       Az önellenőrzést ugyanazon a nyomtatványon kell benyújtani, amin az eredeti bevallást benyújtották.

 

·       Önellenőrzéskor az eredeti bevallásban szerepeltetett valamennyi mezőt ki kell tölteni, vagy a módosított új adattal, vagy, ha az nem változott, az eredeti bevallásban szereplő adattal.

Az önellenőrzési pótlék kiszámítása[14]

 

Ha az önellenőrzés az adózó terhére állapít meg eltérést, önellenőrzési pótlékot kell fizetni.

 

Az önellenőrzési pótlékot az adózónak kell megállapítani adónként, illetve költségvetési támogatásonként a korábban bevallott helytelen és az önellenőrzéssel helyesbített adó, költségvetési támogatás összegének különbözete után.

 

Az önellenőrzési pótlék mértéke minden naptári nap érvényes jegybanki alapkamat háromszázhatvanötöd része. Ugyanazon bevallás ismételt önellenőrzésekor az önellenőrzési pótlék mértéke ennek másfélszerese.

 

Az önellenőrzési pótlékot az eredeti bevallási határidőt követő naptól az önellenőrzés benyújtásáig minden naptári napra fel kell számítani. Az önellenőrzési pótlékot a jegybanki alapkamat változásaihoz igazodva kell kiszámítani, azaz az önellenőrzéssel érintett időszakot ez alapján időintervallumokra kell bontani. A százalékos mértéket három tizedesjegy pontossággal kell meghatározni és a harmadik tizedesjegy utáni számokat el kell hagyni;

 

Ha az önellenőrzés nem tár fel pótlólag fizetendő adót, mert azt az adózó az eredeti határidőig vagy korábbi önellenőrzésekor már rendezte, az önellenőrzési pótlék összegét az általános szabályok szerint kell meghatározni, de bevallani és befizetni magánszemély esetében legfeljebb 1000 forintot, más adózók esetében legfeljebb 5000 forintot kell.

 

Az önellenőrzési pótlék kérelemre mérsékelhető, illetve elengedhető, ha az adózó olyan körülményeket tud bizonyítani, amelyek egyébként megalapoznák az adóbírság mérséklését, kiszabásának mellőzését is.

 

Nem kell önellenőrzési pótlékot felszámítani

 

Az adózó

Az önellenőrzési pótlék összegének kiszámítását a www.nav.gov.hu oldalon a „Szolgáltatások/Kalkulátorok/Pótlékszámítás” útvonalon elérhető kalkulátor segíti.

Az önellenőrzési pótlék befizetése

 

A megállapított önellenőrzési pótlék megfizetése annak bevallásával egyidejűleg esedékes.

 

Az önellenőrzési pótlékot az önellenőrzés benyújtásának napjáig a következő számlaszámra kell befizetni:

Költségvetési számla száma

Költségvetési számla megnevezése

Adónemkód

10032000-01076301

NAV Bírság, mulasztási bírság és önellenőrzéssel kapcsolatos befizetések bevételi számla

215

 

Ha a korábbi önellenőrzésben megállapított önellenőrzési pótlék összegének módosítására nyújt be újabb önellenőrzést, akkor a fő adónemeket már nem módosíthatja, ezeket az adatokat az előző önellenőrzésben szereplő adatokkal megegyezően kell feltüntetni.

Visszaigénylés

 

Ha az önellenőrzéssel visszaigényelhető adó keletkezik, akkor a visszaigényléshez vagy más adónemre történő átvezetéshez az adott évre rendszeresített „Átvezetési és kiutalási kérelem az adószámlán mutatkozó túlfizetéshez” elnevezésű ’17-es nyomtatványt (például 2020. évben: 2017) kell kitölteni és beküldeni a NAV-hoz.

 

Az önellenőrzés szabályairól bővebben a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) a Főlap > Információs füzetek > Eljárási szabályok útvonalon található 23. számú információs füzetből tájékozódhat.

 

8. Mik a jogkövetkezmények?

 

Ha az adózó a bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségét hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti, vagy azt elmulasztja, a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet[16].

 

9. Milyen részei vannak a bevallásnak?

 

1941

Főlap

1941-01

Adókötelezettség levezetése

 

1941-01-01

Adóévi ellenőrzött tőkepiaci, illetve csereügyletből származó jövedelmek és adójuk részletezése

1941-02

Önellenőrzés

 

1941-EUNY

Nyilatkozat arról, hogy az önellenőrzés indoka, hogy az adókötelezettséget megállapító jogszabály Alaptörvény-ellenes vagy az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusába ütközik

 

10. További információ, segítség

 

Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

 

Interneten:

 

E-mailen:

 

Telefonon:

 

 

A NAV Infóvonala és az ÜCC hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

 

*A rendszer használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Ha nem a saját ügyében használja az ÜCC-t, akkor adjon be EGYKE adatlapot is!

 

Személyesen:

 

11. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

 

·       A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Társasházi tv.),

·       a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.),

·       az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.),

·       a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.),

·       a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Sztv.),

·       a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao tv.),

·       az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény.

 


 

II. Részletes tájékoztató

 

12. Főlap kitöltése

 

(B) blokk - Azonosító adatok

 

Az adózó adószáma mező kitöltése mindig kötelező.

Az elektronikusan benyújtott bevallás javítása esetén a „hibásnak minősített bevallás vonalkódja” rovatban a hibás 1941 jelű bevallásról szóló kiértesítő levélben szereplő bevallás vonalkódját mindig meg kell adni. A nem elektronikus bevallást benyújtók ebben a rovatban nem szerepeltethetnek adatot.

 

Ha a társasház közösségének az alapító okiratában, szervezeti működési szabályzatában nincs más megjelölt neve, az „Adózó neve” rovatba a „Társasház” elnevezést írja be.

Ügyintézőként annak a személynek a nevét, telefonszámát kell beírni, aki a bevallást kitöltötte és aki annak esetleges javításába bevonható.

A (C) blokkban kell jelölni a bevallás jellegét az alábbiak szerint:

- „H” - helyesbítés

- „O” - önellenőrzés

Alapbevallás benyújtása esetén a mező üresen marad.

 

Ha ismételt önellenőrzés miatt nyújtja be a bevallását, a bevallás jellege mezőben az ,,O’’ betűt (önellenőrzés) kell választani és az ismétlést a 1941-02 lapon az (O) blokkban „X” betűvel jelölni.

 

Ugyancsak a (C) blokkban adja meg, hogy a Főlapon túlmenően mely részletező lapon tüntetett fel adatot. Kérjük, hogy a kitöltött lapok számát írja be a megfelelő mezőbe! (A bevallás kitöltő program ezt automatikusan megteszi Ön helyett.)

Ha a bevallást papíralapon nyújtják be, az (F) blokkban az arra jogosult személynek (például közös képviselőnek, az intézőbizottság elnökének) kell aláírnia, függetlenül a kitöltésben közreműködő ügyintéző személyétől.

 

Figyelem! A papíralapon benyújtott bevallás aláírás nélkül nem érvényes!

 

A társasházat meghatalmazott is képviselheti a NAV előtt.

 

Ha az adózó nem kötelezett az adóbevallását elektronikusan benyújtani és a bevallást meghatalmazott írja alá, a meghatalmazást csatolni kell az adóbevalláshoz és ezt a Főlap (F) blokkjában az erre vonatkozó mezőben „X” betűvel kell jelölni.

Meghatalmazás csatolása nélkül az adóbevallás érvénytelen.

 

A meghatalmazásnak tartalmaznia kell a kiállítás időpontját, a meghatalmazott és a meghatalmazó mindazon adatait, amelyekből a meghatalmazó és a meghatalmazott személye egyértelműen megállapítható, a meghatalmazó és a meghatalmazott aláírását, valamint, hogy a meghatalmazott milyen ügyben járhat el és milyen eljárási cselekményeket végezhet. A NAV által rendszeresített állandó meghatalmazás nyomtatvány, valamint az eseti meghatalmazásra ajánlott nyomtatvány minták a NAV honlapjáról letölthetők (www.nav.gov.hu/nav/letöltések_egyéb/adatlapok, igazolások, meghatalmazás minták).

 

Az adózó képviseletét állandó meghatalmazott is elláthatja. Ha a bevallást az Art. szerinti, a NAV-nál erre a célra rendszeresített nyomtatványon bejelentett és a vonatkozó bevallás aláírására jogosult állandó meghatalmazott írja alá, a meghatalmazást ugyan nem kell csatolni, de ezt a Főlap (F) blokkjában a megfelelő mezőben „X” betűvel kell jelölni.

 

Az adóbevallást, illetve az adóbevallással egyenértékű nyilatkozatot a nyilvántartásba vett adótanácsadó, adószakértő vagy okleveles adószakértő ellenjegyezheti.[17]

Következő lap
Tartalomjegyzék