Kitöltési útmutató a 18K110 jelű,
munkáltató adatszolgáltatása a magánszemélynek nyújtott mobilitási célú lakhatási támogatásról elnevezésű nyomtatványhoz
Ezen a nyomtatványon a 2018. adóévre vonatkozó kötelezettség teljesíthető.
Jogszabályi háttér:
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.)
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.)
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.)
Az adatszolgáltatás kötelezettje és tárgya:
A munkáltató munkavállalónként adatot szolgáltat az adómentes támogatásban részesített magánszemélyek nevéről, adóazonosító jeléről, valamint a munkavállaló által bérelt lakás címéről.1
Az adatszolgáltatás benyújtásának módja, határideje:
A nyomtatványt az elektronikus ügyintézésre kötelezett, valamint az elektronikus ügyintézési módot önként választó adózónak/ügyfélnek 2019-ben elektronikusan kell benyújtania, január 31-ig (2019. január 31.) köteles teljesíteni.2
A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja:
Amennyiben a nyomtatványt jogszabály előírása, vagy választása szerint elektronikus úton kívánja benyújtani, a benyújtás módjáról, folyamatáról a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján (www.nav.gov.hu) „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtti elektronikus ügyintézés általános szabályai 2019. január 1-jét követően” című tájékoztatóban talál segítő információkat. A tájékoztató a benyújtáson túl további információkat tartalmaz az állami adó- és vámhatóság előtti elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás szabályairól.
Az adatszolgáltatás kitöltésével és benyújtásával kapcsolatos általános tudnivalók
A 18K110 jelű adatszolgáltatást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) honlapján (www.nav.gov.hu) megtalálható és letölthető ÁNYK internetes kitöltő programmal kell elkészíteni. A 18K110A résznyomtatványból (Főlap) adatszolgáltatónként egyet, a 18K110M résznyomtatványból az adatszolgáltatóhoz tartozó magánszemélyenként egyet-egyet kell kitölteni.
Az adatszolgáltatást ügyfélkapus/cégkapus regisztrációval rendelkező adózó, valamint az állami adó- és vámhatósághoz az EGYKE adatlapon bejelentett és jogosultsággal rendelkező képviselő nyújthatja be.
Képviselet bejelentése
Amennyiben a nyomtatványt állandó meghatalmazottként, megbízottként (a továbbiakban: meghatalmazott) kívánja benyújtani, szükséges a képviseleti jogviszonyának előzetes bejelentése az állami adó- és vámhatósághoz. A képviselet bejelentéséről a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján (www.nav.gov.hu) „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtti elektronikus ügyintézés általános szabályai 2019. január 1-jét követően” című tájékoztatóban talál segítő információkat. A tájékoztató a bejelentésen túl további információkat tartalmaz az állami adó- és vámhatóság előtti elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás szabályairól.
Eredeti adatszolgáltatás
Eredetinek akkor minősül az adatszolgáltatás, ha az adatszolgáltató az egyszeri adatszolgáltatásra előírt határidőn belül, először szolgáltat adatot.
Eredeti adatszolgáltatás esetén az adatszolgáltatás jellegének feltüntetésére szolgáló négyzetet üresen kell hagyni.
A határidő előtt benyújtott adatszolgáltatások esetében az elsőként beadott és a NAV által elfogadott adatszolgáltatás minősül eredetinek.
Soron kívül teljesített adatszolgáltatás
A jogutód nélkül megszűnő adózó, ha e tevékenységét megszünteti, adatszolgáltatási kötelezettségét az éves elszámolású adókról benyújtott soron kívüli bevallással egyidejűleg teljesíti.3
A soron kívüli adatszolgáltatást a soron kívüli bevallási kötelezettséget kiváltó eseményt követő 30 napon belül kell teljesíteni.4
Abban az esetben, ha a soron kívüli bevallás benyújtásának határideje túlnyúlik az adatszolgáltatási határidőn, a 2018. évre vonatkozó adatszolgáltatást az adatszolgáltatási határidőig kell teljesíteni - függetlenül a megszűnés időpontjától.
Nem minősül soron kívül teljesített adatszolgáltatásnak, ha elmaradt adatszolgáltatást pótol az arra kötelezett.
Amennyiben az adatszolgáltatást soron kívül teljesíti az adatszolgáltató, azt jelezni kell a Főlap (B) blokkjában.
Az állami adó- és vámhatóság által hibásnak minősített adatszolgáltatás javítása
Az állami adó- és vámhatóság az adatszolgáltatás helyességét megvizsgálja és amennyiben az adatszolgáltatás az adózó közreműködése nélkül nem javítható ki, 15 napon belül, megfelelő határidő kitűzésével az adózót értesíti az adatszolgáltatás javítása (hiánypótlása) érdekében. A hibalistában felsorolt hibák kijavítását követően az adózónak az adatszolgáltatás teljes állományát újból be kell nyújtania a Főlap (A) blokkjában lévő kódkockába beírva az eredeti (hibásnak minősített) adatszolgáltatás 10 jegyű vonalkódját, amely a javításról szóló értesítő levélben található.
Javító adatszolgáltatás beküldése esetén a Főlap (B) blokkjában az „Adatszolgáltatás jellege” kódkockát üresen kell hagyni, kivéve, ha helyesbítésként beküldött adatszolgáltatás kijavítására szólítja fel az állami adó- és vámhatóság.
Adózói javítás (helyesbítés)
Az állami adó- és vámhatóság által elfogadott adatszolgáltatást követően, ugyanarra az időszakra csak adózói javítás (helyesbítés) nyújtható be.
Adózói javításról (helyesbítésről) akkor van szó, ha az adózó utóbb észlelte, hogy az állami adó- és vámhatóság által elfogadott adatszolgáltatás bármely adat tekintetében téves, illetve valamely adat kimaradt, azaz az adatszolgáltatás nem teljes körű.
Akkor is adózói javításról (helyesbítésről) van szó, amikor valamely magánszeméllyel kapcsolatos adatközlést az adatszolgáltatás által érintett időszakra pótlólag teljesíti az arra kötelezett.
Amennyiben az adatszolgáltatás benyújtása adózói javítás (helyesbítés) miatt történik, a 18K110 Főlap (B) blokkjában az „Adatszolgáltatás jellege” mezőbe „H” betűt kell választani.
Ebben az esetben „A hibásnak minősített adatszolgáltatás vonalkódja” mezőt értelemszerűen üresen kell hagyni, kivéve azt az esetet, amikor a helyesbítő adatszolgáltatásra nyújt be javítást az adózó.
Amennyiben a helyesbítés benyújtására azért van szükség, mert a magánszemélyre vonatkozóan közölt adatok valamelyikét kell módosítani, a magánszemélyenkénti összesítő elnevezésű 18K110M lap (B) blokkjában is fel kell tüntetni „H” betűvel a helyesbítés tényét.
Amennyiben pedig olyan magánszemély adatai szerepelnek a benyújtott adatszolgáltatásban, akivel kapcsolatosan adatszolgáltatási kötelezettség nem állt fenn, a magánszemélyenkénti összesítő elnevezésű 18K110M lapon T”-vel jelölje. Ebben az esetben az adott magánszemélyhez kapcsolódóan a 18K110M-01-es lap nem tölthető ki.
Adózói javítás (helyesbítés) esetén - amennyiben a magánszemélyre vonatkozóan közölt adatok valamelyikét kell módosítani - kizárólag a helyesbítéssel érintett magánszemély(ek)re vonatkozó lapokat kell ismételten benyújtani.
Ez esetben nemcsak a helyesbítendő adatokat kell az egyes magánszemélyes lapokon módosítani, hanem valamennyi, az adott magánszemélyre vonatkozó adatot újból ki kell tölteni, hiszen a helyesbítés lényege a magánszemélyre vonatkozó teljes adatcsere.
Jogkövetkezmények
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy amennyiben bevallási (adatszolgáltatási) kötelezettségét hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti vagy azt elmulasztja, az állami adó- és vámhatóság szankcióval élhet, tekintettel az Art. 155. §, 161. §, továbbá a 220-221. §-okban foglalt rendelkezésekre.
Az adatszolgáltatás részei:
- 18K110A Főlap
- 18K110M Magánszemélyenkénti összesítő
Kitöltésére vonatkozó általános szabályok
(A) blokk az azonosításra szolgáló adatok kitöltésére
A Főlap (A) blokkja tartalmazza az adatszolgáltatás benyújtására kötelezett adatait (adatszolgáltató adószáma és neve).
Jogutódlással történő megszűnés esetén a jogutód kötelezettsége teljesíteni a jogelőd által nem teljesített kötelezettségeket (adatszolgáltatást).5 Ennek alapján 2018. január 1. napja és 2019. január 31. napja közötti időszak jogutódlással történő – évközi - megszűnés esetén, a jogutód az általános határidőig teljesíti a jogelőd kötelezettségét. Ez esetben az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell a jogelőd adószámát is, tekintettel arra, hogy az adatszolgáltató a jogelőd kötelezettségét teljesíti.
Amennyiben az adatszolgáltatás hibásnak minősül, a hibásnak minősített adatszolgáltatás vonalkódját a Főlap (A) blokkjában kell beírni.
Az adatszolgáltató nevére, székhelyére, levelezési címére, ügyintéző nevére és telefonszámára vonatkozó adatokat a megfelelő mezőben kell szerepeltetni.
Amennyiben levelezési címként postafiókot kíván megadni, a közterület jellegéhez „postafiók”-ot kell írni, a postafiók számát pedig a házszám rovatban kell feltüntetni.
Ügyintézőként annak a személynek a nevét kérjük feltüntetni, aki az adatszolgáltatást összeállította és aki az adatszolgáltatás esetleges javításába bevonható.
(B) blokk
A Főlap (B) blokkjában az adatszolgáltatás jellege kódkockát akkor kell kitölteni, ha az adatszolgáltatás adózói javításnak (helyesbítésnek) minősül. Alapbevallásnál a kódkocka üresen marad.
Abban az esetben, ha az adatszolgáltatást azért teljesíti az arra kötelezett, mert az Art. 109.§-a szerint soron kívül be kell nyújtania a nyomtatványt, akkor X-szel kell jelölni ezt a tényt a Főlap (B) blokkjában.
A Főlap (B) blokkjában jelenik meg az adatszolgáltatásban feltüntetett összes magánszemély (18K110M lapok) száma is.