● a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. tv.)
● az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.)
● az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: új Art.)
● az adóigazgatási eljárás részletes szabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Art. vhr.)
● a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.)
Azok a társasági adóalany adózók, akik az adózás előtti eredményüket a Tao. tv. 7.§ (1) bekezdés n) pontja alapján csökkentik a kapcsolt vállalkozásukkal szemben fennálló követelés bekerülési értékéből behajthatatlanná vált részre tekintettel, a társasági adóbevallásukban az érintett kapcsolt vállalkozásról, továbbá az ügyletet megalapozó valós gazdasági okokról adatot szolgáltatnak.
[1]
Az adatszolgáltatás teljesítésére a NAV önálló dokumentumot, a 17TAOASZ jelű nyomtatványt rendszeresítette,
[2] amelyet az érintett társasági adóbevallással együtt kell benyújtani. Az érintett társasági adóbevallásokban - a Tao. tv. 7.§ (4) bekezdés hatályba lépésére tekintettel, első ízben a 1771-es számú illetve 1729EUD jelű bevallásokban - a Nyilatkozat lapon jelölhető az adatszolgáltatás beküldése. Felhívjuk a figyelmet, hogy a ’29-es jelű társasági adóbevallás tekintetében első ízben a 2017-es adóévről benyújtandó, 1729-es számú bevallásnál kell gondoskodni az adatszolgáltatás beküldéséről, amennyiben az adózó a fenti jogcímen igénybe vett adóalap-csökkentést.
A 17TAOASZ adatszolgáltatás az érintett bevallással együtt nyújtható be papíron vagy elektronikusan. Amennyiben az adatszolgáltatás papíron nyújtja be az adózó, azt az érintett bevallás benyújtásával/postára adásával egyidejűleg célszerű továbbítani, vagy postára adni vagy a NAV bármely Ügyfélszolgálatán személyesen leadni.
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 65. § (3) bekezdése alapján, ha a határidő utolsó napja olyan nap, amelyen a hatóságnál a munka szünetel, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.
Az Art. 31. § (2) bekezdésében meghatározott bevallás/adatszolgáltatás, valamint a 31/B. § szerinti általános forgalmi adó összesítő jelentés benyújtására, illetve a 8. számú melléklet szerint összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezett adózó e kötelezettségének keletkezése időpontjától az állami adó- és vámhatósághoz teljesítendő valamennyi bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét elektronikus úton teljesíti.
[3] A bevallás/adatszolgáltatás kitöltő- ellenőrző programja és a hozzá tartozó útmutató letölthető a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) Internetes honlapjáról (http://www.nav.gov.hu / Nyomtatványkitöltő programok / Nyomtatványkitöltő programok / Egyszerű keresés / Összetett keresés).
Ügyfélkapus regisztrációját a Kormányhivatal bármely járási (fővárosi kerületi) hivatalában, vagy a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervénél, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatain, a Magyar Posta Zrt. egyes ügyfélszolgálatain, illetve Magyarország diplomáciai, konzuli képviseletein is elvégezheti. Amennyiben rendelkezik a megfelelő szintű elektronikus aláírással, úgy regisztrálhat az interneten is, nem kell az ügyfél-regisztrációs szervnél megjelennie.
Felhívjuk szíves figyelmét a NAV internetes honlapján (www.nav.gov.hu) elérhető ügyfélszolgálat-keresőre.
Az adatszolgáltatás adózói javítása (helyesbítése)
Az adatszolgáltatás adózói javítása nem minősül adózói kötelezettségnek, ezért az új Art. 271. § (7) bekezdésében foglalt átmeneti rendelkezés – mely szerint az adózónak a 2018. január 1-jét megelőző időszakra teljesítendő adómegállapítási, adatszolgáltatási, adófizetési, adóelőleg-fizetési, bizonylat kiállítási, adatszolgáltatási és adólevonási kötelezettségét a 2017. december 31. napján hatályos szabályok szerint kell teljesítenie – nem vonatkozik e jogintézményekre.
A fentiek alapján az adatszolgáltatás adózói javítására – 2018. január 1-jén vagy azt követően történt benyújtásuk esetén – az új Art. eljárási szabályai vonatkoznak, függetlenül attól, hogy az érintett alap adatszolgáltatás megállapítási időszaka az elévülési időn belül mikorra esett.
Adózói javítás (helyesbítés): Az adó megállapításához való jog elévülési idején belül az adózó is kezdeményezheti az adatszolgáltatás (adóbevallás) kijavítását, ha az adatszolgáltatás(adóbevallás) hibáját észleli. [4]
Amennyiben a NAV által elfogadott, feldolgozott adatszolgáltatás után, az adatok tekintetében ugyanarra az időszakra adózói javításként (helyesbítésként) nyújtja be ismételten az adatszolgáltatást, akkor az adózói javításkor (helyesbítéskor) az adóalap, illetőleg adó, (költségvetési támogatás összeg) változást nem eredményez. Adózói javításról (helyesbítésről) akkor van szó, amikor az adózó utóbb észlelte, hogy az állami adó- és vámhatóság által elfogadott adatszolgáltatás tájékoztató adata téves (például jelen esetben a kapcsolt vállalkozás neve, követelés bekerülési értéke), vagy valamely tájékoztató adat az elfogadott adatszolgáltatásból kimaradt, azaz az adatszolgáltatás nem teljes körű. Az adózói javítás (helyesbítés) lényege a teljes adatcsere. Adózói javítás (helyesbítés) esetén az „új” adatoknak valamennyi – az adózói javítással (helyesbítéssel) érintett adatszolgáltatáson szerepeltetett korábbi adattal együtt kell szerepelnie. Amennyiben az adózói javítással (helyesbítéssel) érintett adatszolgáltatáson olyan adat szerepelt, amelyet az adózói javítás (helyesbítés) nem érint, az adózói javítással (helyesbítéssel) érintett adatszolgáltatáson ezt az adatot akkor is meg kell ismételni.
Abban az esetben, ha a adatszolgáltatás benyújtása helyesbítés miatt történik, akkor a főlap (C) blokkjában a adatszolgáltatás jellege kódkockába „H” betűt kell bejegyezni.
Tájékoztatjuk, hogy Ön jogosult a papír alapon benyújtott, vagy papír alapon is benyújtható, de elektronikus úton érkezett adatszolgáltatása esetén annak a NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszer útján történő javítására telefonon is, amennyiben az nem igényel személyes jelenlétet és rendelkezik a rendszer használatához szükséges ügyfél-azonosító számmal. [5] A NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszere a 06 80/20-21-22-es telefonszámon, munkanapokon 8:30-tól 16 óráig, valamint péntekenként 8:30-tól 13:30-ig hívható.
Amennyiben nem rendelkezik ügyfél-azonosító számmal, úgy azt a TEL kérelem benyújtásával igényelheti meg.
A (B) blokk az azonosító adatok feltüntetésére szolgál.
Az azonosításra szolgáló adatokat értelemszerűen kérjük kitölteni az érvényes adószám és az egyéb azonosító adatok feltüntetésével. Amennyiben az adózó jogelődjének adatait, azaz a jogelőd által az adóévben az átalakulás napjáig a gazdasági tevékenységből származó kötelezettségét érinti, kérjük, a főlap B) blokkjában tüntesse fel a jogelőd adószámát. Eltérő esetben a jogelőd adószáma rovat üresen marad.
Adózói javítás (helyesbítés) esetén a főlap (B) blokkjában a „Hibásnak minősített adatszolgáltatás vonalkódja” mező nem tölthető ki, kivéve, ha a már korábban benyújtott adatszolgáltatást javítja az adózó, az adóhatóság felhívására, kiértesítés alapján.
Ha a címnél helyrajzi szám megadása történik, akkor a közterület jellege mezőbe a helyrajzi számot kell írni, a helyrajzi számot pedig a házszám rovatban kell feltüntetni.
Ügyintézőként annak a személynek a nevét és a telefonszámát kérjük feltüntetni a főlapon, aki az adatszolgáltatást összeállította, és aki annak esetleges javításába bevonható. Amennyiben az adatszolgáltatást külső cég, illetve erre jogosult egyéb személy készítette és a javításába bevonható, akkor az ő adatait is kérjük szerepeltetni.
Az „Adatszolgáltatási időszak” kitöltése
Itt kell feltüntetni az adózó adóévének adatszolgáltatási időszakát. Ennek az időszaknak meg kell egyeznie azon társasági adóbevallás bevallási időszakával, amellyel az adatszolgáltatást az adózó benyújtja.
A C) blokkban ki kell választani azt a bevallást, amelyhez az adózó benyújtotta az adatszolgáltatást, 1-gyel kell jelölni a 1771-es bevallást, 2-vel a 1729EUD bevallás választását, 3-mal a 1729-es társasági adóbevallás választását.(Papíron történő kitöltés esetén is.)
A „Jelölje X-szel, ha a naptári évtől eltérő üzleti évet választott” mező kitöltésével kell jelölnie, amennyiben az adózó a naptári évtől eltérő üzleti év szerint folytatja tevékenységét.
Az adatszolgáltatás jellege kódkocka a helyesbítésként benyújtott adatszolgáltatás esetén lehet kitöltött (,,H”).
Főlap F) blokkjának kitöltése
Jogi személyt és egyéb szervezetet az adóhatóság, az adópolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium előtt a rá vonatkozó szabályok szerint képviseleti joggal rendelkező személy (jogi személy esetén a Ptk. szerinti törvényes képviselő, szervezeti képviselő, egyéb szervezet esetén a szervezetre vonatkozó jogszabály alapján eljáró képviselő) vagy munkaviszonyban álló jogtanácsos, a képviseleti jogosultságát igazoló nagykorú tag, alkalmazott, megbízás alapján eljáró jogtanácsos, továbbá ügyvéd, ügyvédi iroda, európai közösségi jogász, adószakértő, okleveles adószakértő, adótanácsadó, könyvvizsgáló, könyvelő, számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság, illetőleg egyéb szervezet alkalmazottja, tagja képviselheti.
[6]
Az adózó a képviselet ellátására állandó meghatalmazást vagy megbízást adhat, és ezt az adóhatósághoz bejelentheti. Az állandó meghatalmazás, megbízás – a külön jogszabályban meghatározott feltételek teljesítésén túl – az adóhatóság előtti eljárásban akkor érvényes, ha azt az adózó vagy képviselője az állami adó- és vámhatóság által rendszeresített „EGYKE” (Egységes képviseleti bejelentő lap) jelű formanyomtatványon jelenti be. Ha az állandó meghatalmazást, megbízást vagy annak megszűnését az adózó képviselője jelenti be, az állami adó- és vámhatóság a bejelentésről az adózót írásban értesíti. Az adózó az eseti, illetve az állandó meghatalmazás, megbízás visszavonását, felmondását haladéktalanul köteles bejelenteni az állami adó- és vámhatósághoz, illetve a képviseleti jog megszűnését a meghatalmazott, megbízott is bejelentheti az állami adó- és vámhatóságnál. A képviseleti jog keletkezése és megszűnése az állami adó- és vámhatósággal szemben a bejelentéstől hatályos azzal, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése napján a meghatalmazottat még az állami adó- és vámhatósági iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.
[7]
A cégvezető képviseleti jogosultságát a jogi személy létesítő okiratával vagy szervezeti és működési szabályzatával, valamint a legfőbb szerv határozatával tudja igazolni, melyekből kitűnik, hogy a jogi személyt jogosult képviselni. Az általános képviseleti joggal nem rendelkező cégvezető képviseleti jogosultságát meghatalmazással igazolhatja, ekkor kérjük a meghatalmazottakra vonatkozó mezőt jelölni.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az állami adó- és vámhatósághoz be nem jelentett, vagy az állami adó- és vámhatósághoz bejelentett, de a jelen adatszolgáltatás aláírására nem jogosult állandó meghatalmazott által aláírt adatszolgáltatás – eseti meghatalmazás csatolása nélkül – érvénytelen, csak az állami adó- és vámhatósághoz az erre a célra rendszeresített nyomtatványon bejelentett, a vonatkozó adatszolgáltatás aláírására jogosult állandó meghatalmazott esetén lehet a meghatalmazás adatszolgáltatáshoz történő csatolásától eltekinteni!
Az állami adó- és vámhatóságnál rendszeresített állandó meghatalmazás nyomtatvány, valamint az eseti meghatalmazásra ajánlott nyomtatvány minták a NAV honlapjáról letölthetőek (http://www.nav.gov.hu / Letöltések-egyéb / Adatlapok, igazolások, meghatalmazás-minták).