Kitöltési információk a Főlaphoz

A Főlapot minden esetben be kell nyújtani a bevalláshoz. Amennyiben több részletező lap kerül kitöltésre a nyomtatványgarnitúrából, akkor is csak egy Főlapot kell benyújtani.

Az AZONOSÍTÁS (B) blokkban kell szerepeltetni az adózó/kötelezett azonosításához szükséges adatait, valamint itt lehet közölni annak az ügyintézőnek a nevét és telefonszámát, aki a bevallást összeállította, és a közölt adatok gyors kijavítása érdekében a feldolgozás során feltárt hiba javításába bevonható. Ha a bevallást külső cég, vagy erre jogosult egyéb személy készítette, és a bevallás javításába bevonható, ügyintézőként az ő adatait kérjük közölni. Az „Ügyintéző neve” és a „Telefonszáma” rovatok kitöltése nem kötelező, de amennyiben a rovatok közül az egyik kitöltött, akkor mindkettőt ki kell tölteni.

Az adózó/kötelezett adószámát, székhely/fióktelep/lakcím adatokat kötelező megadni. A természetes személy adóalanynak az „Adózó/kötelezett adóazonosító jele” rovatot is ki kell töltenie. Ebben az esetben a családi és utónév együttes megadása kötelező.

Itt kell feltüntetni továbbá a jogelőd adószámát, ha a szervezeti változással (átalakulás, szétválás, összeolvadás) érintett kötelezett, a szervezeti változást megelőző időszakra, azaz a jogelőd gazdasági tevékenységének időszakára vonatkozóan nyújt be bevallást, önellenőrzést. Ha az ilyen szervezeti változással érintett adózó/kötelezett nem a jogelőd időszakára nyújt be bevallást, önellenőrzést, hanem már az átalakulás utáni, saját gazdasági tevékenységének időszakára, akkor a jogelőd adószáma rovatot nem töltheti ki.

A „Hibásnak minősített bevallás vonalkódja” mezőt abban az esetben kell kitölteni, ha az elektronikusan benyújtott, hibásnak bizonyult bevallás javítását az adó- és vámhatóság értesítő levélben kérte, és a bevallással ennek a hibás bevallásnak a javított formája kerül beküldésre. A mezőbe azt a 10 jegyű iktatószámot kell beírni, amelyet az adó- és vámhatóság az értesítő levélben közölt. Ellenkező esetben a mezőt üresen kell hagyni.

A „Székhely/lakcím” adatok kitöltésekor az „irányítószám”, „város/község”, „közterület neve”, „közterület jellege”, „házszám” rovatok kitöltése kötelező. Amennyiben a székhely címben a közterület jellege helyrajzi szám (hrsz.), abban az esetben a „közterület neve”, az „épület”, a „lépcsőház”, az „emelet” és az „ajtó” rovatot üresen kell hagyni, a helyrajzi számot pedig a „házszám” rovatban kell szerepeltetni.

A „Levelezési címre” vonatkozó adatokat, akkor kell feltüntetni, ha az eltér a székhely adatoktól. Amennyiben van magyarországi képviselő is, a levelezési címben a bejelentett képviselő levelezési címét kell megadni. Ha a levelezési címnél postafiók megadása történik, akkor a „közterület neve”, az „épület”, a „lépcsőház”, az „emelet” és az „ajtó” rovatot nem szabad kitölteni, a közterület jellegéhez „postafiók”-ot kell írni, a postafiók számát pedig házszámként kell feltüntetni. Helyrajzi szám megadásakor – a postafiók adatokhoz hasonlóan – a helyrajzi számot házszámként kell feltüntetni, a „közterület neve”, az „épület”, a „lépcsőház”, az „emelet” és az „ajtó” rovatot pedig üresen kell hagyni.

Amennyiben a székhely/levelezési cím külföldi, úgy azt a „külföldi cím” megnevezésű rovatban jelölni kell, továbbá az „ország” rovat kitöltése is kötelező.

A (C) blokk tartalmazza a 17KTBEV nyomtatvány bevallás részletező lapjainak típusát. Ahhoz, hogy az egyes bevallás részletező lapok (OSSZ, BEV, GJA, EGY, VIS1, VIS2, HAS, ATV, ANY) megnyithatók és kitölthetők legyenek, a bevallási időszak kezdő és záró dátumát és a bevallás gyakoriságát minden esetben meg kell adni.

A „Bevallás jellege” mező lenyíló fülnél lehet kiválasztani az önellenőrzés esetén az (O), bevallás javítása esetén a (H) betűt. Alapbevallás esetén ezt a mezőt nem kell kitölteni.

Az önellenőrzés összesítésére kialakított lapot (ONP) csak abban az esetben lehet megnyitni és kitölteni, ha a „Bevallás jellege” mezőnél (O) betű került kiválasztásra.

A bevallás javítása (helyesbítése) esetén a „Bevallás jellege” mezőnél a (H) betűjelet kell kiválasztani.

A „Bevallás gyakorisága”mezőben lehet kiválasztani, hogy negyedéves (N) vagy éves (E) bevallás céljából kerül benyújtásra a bevallás. A mezőt minden esetben ki kell tölteni. A kitöltés nem csak alapbevallás esetén kötelező (akár határidőben, akár késedelmesen van benyújtva), hanem önellenőrzés, helyesbítés benyújtása esetén is.

Amennyiben negyedéves bevallási gyakoriság kerül kiválasztásra, úgy az egyéni hulladékkezelés esetén kitöltendő EGY és HAS lapok nem tölthetők ki, azok inaktívak maradnak. Éves bevallás esetén az „Egyéni hulladékkezelő előleg bevallása” rovat kitöltése is kötelező.

„Egyéni hulladékkezelő előleg bevallása”: A mező kitöltése csak éves bevallás esetén kötelező, negyedéves bevallás esetén a rovatot nem szabad kitölteni. Amennyiben az éves bevallás benyújtására kötelezett egyéni hulladékkezelő kötelezett a legördülő fül alatt található betű kiválasztásával arról nyilatkozik, hogy a bevallást termékdíj-előleg bevallás céljából nyújtja be (I=Igen), úgy kizárólag az OSSZ lap aktiválódik a nyomtatványcsomagból és az előleg bevallást ezen a lapon kell megtenni. Ha az adózó úgy nyilatkozik, hogy az aktuális bevallás nem előleg bevallás (N=Nem), akkor az egyéni hulladékkezelés esetén kitöltendő EGY és HAS lapok is aktívvá válnak és ezeknek a részletező lapoknak a kitöltése is kötelező. A kitöltésre vonatkozó szabályok a részletező lapoknál találhatók.

„Bevallási időszak”: A bevalláshoz tartozó adó-megállapítási időszak, negyedéves bevallás esetén a tárgynegyedév, éves bevallás esetén pedig a tárgyév teljes időtartama, míg soron kívüli bevallásnál a bevallási időszak ettől eltérő (is) lehet azzal a korlátozással, hogy a bevallási időszak időtartama itt sem lehet több egy teljes negyedév illetve egy teljes év időtartamánál.

Tört időszak az alábbi esetekben fogadható el:

Átalakulás esetén a bevallást a jogelődre és a jogutódra vonatkozóan 30 napon belül kell benyújtani.

Amennyiben a jogutódlással történő megszűnés a bevallási időszak folyamán történik, és a jogelőd kötelezettségét a jogutód teljesíti, a jogutódnak két darab 17KTBEV bevallást kell benyújtania, egyet a jogutódlással történő megszűnés időpontjáig, egyet pedig a jogutódlás időpontjától az adott bevallási időszak végéig.

Ha a felszámolási eljárás bevallási időszakon belül kezdődik, akkor az átalakulás esetére vonatkozó bevallási kötelezettséget kell alapul venni, azzal, hogy külön bevallást kell készíteni a bevallási időszak kezdő napjától a felszámolás kezdő időpontját megelőző napig, majd a felszámolás kezdő időpontjától a bevallási időszak végéig.

Ha a végelszámolás bevallási időszakon belül történik, akkor adóbevallást kell az adózónak beadnia a bevallási időszak kezdő napjától a végelszámolás kezdő időpontját megelőző napig. Ezekben az esetekben a „Bevallás típusa” mezőt ki kell tölteni.

„Bevallás típusa” kódkockában jelölhető, hogy soron kívüli bevallás kerül benyújtásra és az milyen okból történik. A soron kívüli bevallás okait a legördülő fül alatt található típusok jelölik:

„Bevallás fajtája” kódkockát csak a felszámolással, végelszámolással vagy kényszertörléssel érintett adózóknak kell kitölteniük. A felszámolási, végelszámolási, kényszertörlési eljárás alá került adózóknak ebben a mezőben kell jelölni azt, hogy az eljárás milyen fázisban van. Ha az adózó a felszámolási eljárás, vagy a végelszámolás megkezdésére vonatkozó adóbevallást nyújt be, a kódkockába „1”-et, ha a felszámolási eljárás, végelszámolás alatti időszakra vonatkozó adóbevallást nyújt be, a kódkockába „2”-t, ha pedig a felszámolási eljárás befejezésére vonatkozó, vagy a végelszámolási beszámoló közzétételekor esedékes adóbevallást nyújt be, a kódkockába „3”-at kell írnia.

A (D) blokk szolgál az utalási adatok valamint a pénzforgalmi rendelkezések közlésére. Amennyiben az alapbevallás vagy az önellenőrzés eredményeként visszaigénylési jogosultság keletkezett, a visszaigényelhető összeg sorsáról minden alkalommal rendelkezni kell a pénzforgalmi rendelkezések („Átvezetési kérelem mellékelve”, „Teljes összeg kiutalása kérésének jelölése”, „Kiutalást nem kér jelölése”) megfelelő rovatának jelölésével.

Ha a bevallás/önellenőrzés eredményeként visszajáró összeget, vagy annak egy részét kiutalni kérik, akkor a belföldi banki adatok, postai utalási cím, vagy a külföldi banki adatok közül az egyiket meg kell adni, de a három közül csak egy jelölhető. Pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók postai utalási címet nem adhatnak meg.

Az „Átvezetési kérelem mellékelve” jelölőnégyzet kitöltése esetén a 17KTBEV-170 lap aktívvá válik. A kitöltésre vonatkozó szabályok a részletező lapnál találhatók.

Ha az adózó/kötelezett az általa megbízott képviselőn keresztül teljesíti bevallási kötelezettségét, akkor az (E) blokkban meg kell adni a képviselő nevét és a rá vonatkozó azonosító adatokat.

A bevallás részletező lapok kitöltéséről

A bevallási lapokon a belföldi előállítású, a harmadik országból, illetve a Közösség más tagállamából behozott és forgalomba hozott, vagy saját célra felhasznált, illetve készletre vett termékdíj-köteles termék mennyisége után megállapított termékdíj-fizetési kötelezettséget kell szerepeltetni Környezetvédelmi Termékdíj Kódonként (a továbbiakban: KT kód) illetve Csomagolószer Katalógus Kódonként (a továbbiakban: CsK kód).

Az egyes részletező lapokon KT/CsK kódonként – külön-külön sorban – kell bevallani az adott tárgyidőszakban keletkezett termékdíj-fizetési kötelezettséget. A lapok a), b), c) oszlopaiban kell feltüntetni az adott termékdíj-köteles termékkör azon KT, illetve CsK kódjait, amelyeknél a kötelezettség keletkezett.

A CsK kódok a Vhr. 1. számú melléklet A) címében, a KT-kódok pedig a melléklet B) címében találhatók meg.

A környezetvédelmi termékdíj tételeket a Ktdt. 2. és 3. mellékletei tartalmazzák, míg a gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termékek után fizetendő termékdíjátalány összegét a törvény 4. melléklet tartalmazza.

A bevallási nyomtatványban nem csak azon termékdíj-kötelezettségeket kell bevallani, ahol tényleges termékdíj-fizetési kötelezettség keletkezik, hanem fel kell tüntetni az erre speciálisan kialakított lapokon azokat a termékdíj-köteles termékmennyiségeket is, amelyek egyéb jogcímen kötelezettséget (átvállalás) vagy visszaigénylést keletkeztetnek, illetve, amikor a termékdíjat a Ktdt. szerint nem kell megfizetni.

Amennyiben adott időszakban nem történt forgalomba hozatal vagy felhasználás, de a termékdíj-bevallási kötelezettség fennáll, úgy a 17KTBEV-BEV és/vagy 17KTBEV-GJA, illetve 17KTBEV-EGY lapján a mennyiség és kötelezettség bevallására szolgáló rovatokba „0” értéket kell feltüntetni. Ebben az esetben technikai KT/CsK kódok is alkalmazhatók.

Ha a kizárólag visszaigénylő státuszt bejelentő kötelezettnek adott időszakban nem keletkezett visszaigénylési jogcíme, úgy a bevallás VIS1 lapján a visszaigénylési technikai kód alkalmazható. A kitöltéssel kapcsolatos részletek a VIS1 lap kitöltése résznél olvashatók.

A technikai kód a KT/CsK kód 4-5. karakterénél ’90’, a 6-7. karakternél ’99’, melyek a legördülő listából kiválaszthatóak.

A technikai KT/CsK kódok az alábbiak szerint épülnek fel:

  1. akkumulátor: 500 90 99
  2. csomagolószer: 400 90 99
  3. egyéb kőolajtermék: 601 90 99
  4. egyéb műanyag termék: 301 90 99
  5. egyéb vegyipari termék: 700 90 99
  6. elektromos, elektronikai berendezés: 100 90 99
  7. gumiabroncs: 211 90 99
  8. irodai papír: 801 90 99
  9. a reklámhordozó papír: 900 90 99
  10. kereskedelmi csomagolószer: KCS 90 99
  11. visszaigénylés technikai kód - tárgyidőszakban visszaigénylés nem történt: V99 90 99
  12. termékdíj-átalány alapjául szolgáló gépjármű: J99 90 99
| |