Utolsó módosítás: 2018.04.23. hétfő |
Az ECS feladata a kiviteli vámeljárásokban érintett különböző szereplők (gazdálkodók,
vámhatóság, adóhivatal, egyéb kormányzati szervek) közötti on-line elektronikus
üzenetcserén alapuló kommunikáció biztosítása, mely segítségével az egyes eljárási
mozzanatok gyorsabbá, biztonságosabbá és könnyebben ellenőrizhetővé válnak.
A Közösségi Vámkódex létrehozásáról szóló 2913/92/EGK tanácsi rendelet végrehajtásárára
vonatkozó rendelkezések megállapításáról szóló 2454/93/EGK rendelet módosításáról
szóló, a Bizottság 1875/2006/EK rendeletének 2006. december 19-i megjelenése megteremtette
a vámhivatalok közötti adatcsere, a biztonsági és védelmi célú kockázatelemzés,
illetve az elektronikus vámáru-nyilatkozat adás alapjait.
Az ECS 1. fázisának bevezetésére - mely alapján a kiviteli vámhivatal a kiviteli
eljárásról adatfeldolgozási technológia alkalmazásával értesíti a kiléptető vámhivatalt
- 2007. április 25-től került sor hazánkban.
A kiviteli vámhivatal a számítógépes rendszeréből kinyomtatott Kiviteli Kísérő
Okmányt hitelesíti és átadja az exportőr vagy képviselője részére A kiléptető
vámhivatal elektronikusan értesíti a kiviteli vámhivatalt a kiléptetés megtörténtéről.
Amennyiben a kiviteli és kiléptető vámhivatal azonos, úgy 2009. június 30-áig
az egységes vámokmány 3. példányán igazolja a kiléptetést a vámhivatal, minden
más esetben bevonja valamennyi példányát. 2009. július 1-ét követően a kiviteli
vámáru-nyilatkozat adása csak elektronikusan történhet, így egységes vámokmány
benyújtására nem kerül sor. A kiléptetés igazolása a kiviteli vámhivatal által
küldött elektronikus üzenet küldésével történik.
Kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat
Kötelezettség a kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtására vonatkozóan
A Közösség vámterületéről kiszállított árukra vonatkozóan - végső rendeltetési
helyüktől függetlenül -, biztonsági és védelmi célú kockázatelemzést kell - alapvetően
a kiviteli vámáru-nyilatkozat alapján - elvégezni, még a kiszállítást megelőzően.
Amennyiben az Európai Unió területéről kiszállításra vonatkozóan vámáru-nyilatkozat
nem került benyújtásra, abban az esetben 2011. január 1-től kötelezően kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani a kiléptető vámhivatalnál .
Kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat szükséges például két EU tagállam között szállított
árukra, melyek harmadik ország területén is áthaladnak. Ilyen eset például a Magyarországról
T2L fedezete mellett szállított áruk esete, mely során a Magyarországról történő
kilépést megelőzően kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani. (Görögországban,
az EU vámterületére történő belépést megelőzően pedig belépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat
benyújtása szükséges.)
Szintén kötelező kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtása akkor, amikor
a harmadik országból beérkező, nem közösségi státuszú áruk átmeneti megőrzésbe
kerülnek, majd onnan az árukat harmadik országba kívánják továbbszállítani úgy,
hogy a VK-VHR 842a. cikk (4) bekezdésében foglaltak nem teljesülnek.
A kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtása alóli mentesség
Nem kell kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot benyújtani az olyan árukra vonatkozóan,
melyre korábban kiviteli irányú vámáru-nyilatkozat (pl. kiviteli vámáru-nyilatkozat,
passzív feldolgozásra vonatkozó vámáru-nyilatkozat, újrakiviteli vámáru-nyilatkozat)
benyújtására került sor.
Amennyiben az EU területét elhagyni kívánó áruk tekintetében árutovábbítási vámáru-nyilatkozat
került benyújtásra, és ez az árunyilatkozat tartalmazza a 30A. melléklet szerinti
adatokat, szintén nem kell kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot benyújtani.
Nem kell továbbá kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot benyújtani a VK-VHR 592a. cikkében meghatározott áruk, valamint a 842a. cikk (4) bekezdésében
meghatározott áruk esetében .
Nemzetközi megállapodás Svájccal és Norvégiával
Az EU Svájccal és Norvégiával kötött nemzetközi szerződésben foglaltak alapján
nem kell kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot benyújtani a Svájcba, Liechtensteinbe,
illetve a Norvégiába kiszállítandó árukra vonatkozóan.
A kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtásáért felelős személy
Az EU Svájccal és Norvégiával kötött nemzetközi szerződésben foglaltak alapján
nem kell kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot benyújtani a Svájcba, Liechtensteinbe,
illetve a Norvégiába kiszállítandó árukra vonatkozóan.
A kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtásáért felelős személy
A kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot a fuvarozónak kell benyújtania. Az átmeneti megőrzésre igénybe vett létesítmény üzemeltetőjének, az I. típusú ellenőrzés alá tartozó vámszabad területen található raktárlétesítmény üzemeltetőjének vagy bármely más, az áruk vám elé állítására képes személynek kell azonban benyújtania ezt a nyilatkozatot abban az esetben, ha a fuvarozó előzetesen tájékoztatást kapott arról, hogy az átmeneti megőrzésre igénybe vett létesítmény üzemeltetője, az I. típusú ellenőrzés alá tartozó vámszabad területen található raktárlétesítmény üzemeltetője vagy bármely más, az áruk vám elé állítására képes személy benyújtja a nyilatkozatot, és ehhez szerződéses megállapodás alapján hozzájárulását adta.
A kiléptető vámhivatal ellenkező bizonyíték hiányában vélelmezheti, hogy a fuvarozó szerződéses megállapodás alapján hozzájárulását adta, és a nyilatkozat benyújtása az ő tudtával történt.
Határidő, amelyen belül a belépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot be kell nyújtani
Az egyes fuvarozási módokra vonatkozó azon határidőt, amelyen belül a kilépési
gyűjtő vámáru-nyilatkozatot be kell nyújtani, a VK-VHR 592b. és 592c. cikke tartalmazza.
Ha egy gazdasági szereplő a kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot a VK-VHR592b.
cikkében előírt határidők letelte után nyújtja be, ez a nemzeti jogszabályokban
meghatározott szankciók alkalmazását nem zárja ki.
A kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat elektronikus benyújtásának technikai feltételei
A kilépési gyűjtő-árunyilatkozat adatait az ügyfél elektronikus úton a KKK2.0
kommunikációs csatornán keresztül jelentheti be az ECN+ alkalmazásba (Kiviteli
Ellenőrző Rendszer). Ehhez a következőkre van szükség:
Vámhatóság által bevizsgált, a VP által kiadott Tanusítvánnyal rendelkező ügyféli bejelentő program;
KKK2.0 felhasználói regisztráció, illetve a KKK2.0 jogosultsághoz a megfelelő kommunikációs csatorna (ECN - Elektronikus kilépési gyűjtő árunyilatkozat benyújtása) hozzárendelése.
A kilépési gyűjtő-árunyilatkozatok ügyféli bejelentésének fejlesztésével, tesztelésével és a bejelentő programok bevizsgálására vonatkozó kérdésekkel kapcsolatban a NAV Informatikai Intézet munkatársaival lehet felvenni a kapcsolatot az init.ri.igazg@nav.gov.hu e-mail címen.
Az elektronikus kilépési gyűjtő-árunyilatkozat leírását tartalmazó specifikációk
az openKKK portál (https://openkkk.nav.gov.hu/default.aspx) Dokumentumok/ Specifikációk/ ECS II. specifikációk mappában kerül publikálásra.
A KKK2.0 alkalmazáshoz kapcsolódó ügyféli regisztráció részletei a itt megtalálhatóak. A regisztrációs eljárás első lépcsőjében az ügyfeleknek személyesen
kell benyújtani a vám- és pénzügyőri hivatalhoz az "R11 számú nyomtatvány a Bejelentés és regisztrációs adatlap a KKK-Weben történő
elektronikus kérelmek benyújtásához" című adatlapot, mely az ügyféli adatokat és a használni kívánt kommunikációs
csatorna megnevezését tartalmazza.